ARTIKEL 1 – Definities
In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
- Kinderopvang: het bedrijfsmatig of anders dan om niet verzorgen en opvoeden van kinderen in de leeftijd van 10 weken tot 4 jaar tot de eerste dag van de maand waarop het basisonderwijs voor het kind begint. Tot de kinderopvang worden niet gerekend: het toezicht houden op schoolgaande kinderen dat zich beperkt tot het toezicht tijdens de middagpauze; verzorging en opvoeding hetzij in een peuterspeelzaal, hetzij in het kader van de wet op de Jeugdzorg, hetzij op een plaats waar het kind zijn hoofdverblijf heeft anders dan gastouderopvang en professionele opvang aan huis.
- De klant: De ouder/verzorger die als natuurlijke persoon niet handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf een overeenkomst sluit betreffende het afnemen van de dienst kinderopvang voor een kind met wie hij of zij een huishouding voert en dat in belangrijke mate door hem of haar wordt onderhouden dan wel waarvoor hij of zij een pleegvergoeding ontvangt in het kader van de wet op de Jeugdzorg.
- Villa Veentjes (onderneming in kinderopvang): Natuurlijke of rechtspersoon die een overeenkomst sluit met de consument betreffende het aanbieden van de dienst kinderopvang in een kindercentrum.
- Ouderbetrokkenheid: Betrokkenheid van de ouders en verzorgers van de geplaatste kinderen met betrekking tot zaken die rechtstreeks verband houden met (beleid omtrent) de opvang van hun kinderen en met betrekking tot het vaststellen of wijzigen van een regeling op het gebied van de behandeling van klachten.
- Oudercommissie: Advies- en overlegorgaan ingesteld door de Ondernemer, bestaande uit een vertegenwoordiging van ouders en verzorgers van de geplaatste kinderen. Het is mogelijk jezelf als ouder/verzorger op te geven voor de oudercommissie. De duur van deelname aan de oudercommissie is minimaal 1 jaar, het maximaal aantal leden in de oudercommissie is 6.
ARTIKEL 2 – Toepasselijkheid
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op opvang voor kinderen in kindercentra in de leeftijd van 10 weken tot de start van het basisonderwijs.
- De overeenkomst van kinderopvang wordt gesloten tussen Villa Veentjes en de consument.
- Met uitzondering van het sluiten van de overeenkomst van kinderopvang bedoeld in lid 2, kan elk der partijen rechten en verplichtingen voortvloeiende uit deze overeenkomst aan derden overdragen. In dit laatste geval is instemming van de wederpartij vereist.
- In afwijking van lid 3 van dit artikel behoeft de ondernemer geen toestemming van de consument voor het inschakelen van derden voor het innen van betalingen en evenmin de consument voor het inschakelen van derden voor het doen van betalingen.
ARTIKEL 3 – Informatie
- Villa Veentjes biedt op verzoek schriftelijk dan wel elektronisch of mondeling informatie ter kennismaking aan. De informatie bestaat dan zo gewenst uit:
- De aard en omvang van de in of via de vestiging te verlenen opvang en eventuele extra diensten; soort opvang, aanbod voor hoeveel en welke tijdsduur, eventuele mogelijkheden van incidentele opvang; plaatsingsprocedure;
- Het door Villa Veentjes ontwikkelde pedagogisch beleidsplan, waarin de voor Villa Veentjes kenmerkende wijze van omgang met kinderen en ouders wordt omschreven; de mededeling dat de uitgebreide versie van het pedagogische beleidsplan op aanvraag beschikbaar is; het hygiënebeleid, veiligheidsbeleid, medisch handelen, ziektebeleid en privacy; De wijze waarop Villa Veentjes aan de Oudercommissie dan wel andere vorm van Ouderbetrokkenheid heeft vorm gegeven; (Het reglement van de oudercommissie ligt ter inzage op Villa Veentjes)
- De op dit moment geldende prijs van alle reguliere en eventuele extra diensten inclusief de hoogte van de annuleringskosten en de voorwaarden waaronder annulering mogelijk is; de wijze van betaling;
- De klachtenprocedure;
- Villa Veentjes biedt de klant ter inzage een afschrift van het inspectierapport van de GGD. Tevens heeft de klant de mogelijkheid dit rapport in te zien via de website van de GGD. En via gemeente Maasdriel;
- De opzegtermijn en de dag van de maand waarop kan worden opgezegd;
- Informatie aangaande de groep en de beschikbare ruimte;
- Op het kinderdagverblijf zijn ook normen gesteld voor de groepsgrootte en leidster/kind ratio. De normen die nu gelden zien er als volgt uit. Op locatie Juffrouw Ooievaar bestaat uit een groep kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar mag hoogstens bestaan uit 15 kinderen die gelijktijdig in dezelfde ruimte aanwezig zijn. De groepsleidster is ten hoogste verantwoordelijk voor 6 gelijktijdig in dezelfde ruimte aanwezige kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar. Op de locatie Meneer de Uil bestaat de groep uit de leeftijd van 2 tot 4 jaar. En mag hoogstens bestaan uit 16 kinderen die gelijktijdig in diezelfde ruimte aanwezig zijn. De groepsleidster is ten hoogste verantwoordelijk voor 8 gelijktijdig in diezelfde ruimte aanwezig zijn.
- Villa Veentjes is ten alle tijden bevoegd om de groepen samen te voegen.
- Openingstijden van Villa Veentjes zijn van maandag tot vrijdag van 07.30 tot 18.00.Villa Veentjes is gesloten op algemeen erkende christelijke feestdagen en op de vrijdag na hemelvaart. Op 24 en 31 december sluit Villa Veentjes om 16:00 uur. De al dan niet door Villa Veentjes te verzorgen voeding en, zo ja de eventuele mogelijkheid van het maken van specifieke afspraken over de voeding en verzorging;
- Baby’s ouder dan 1 jaar, geven wij geen meegebracht avondeten meer.
- De klant kan zich via een inschrijfformulier schriftelijk dan wel elektronisch aanmelden als geïnteresseerde bij Villa Veentjes voor een bepaalde soort opvang voor een bepaald kind voor een bepaalde tijdsduur.
ARTIKEL 4 – Het aanbod
- Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de te leveren diensten om een definitieve keuze voor Villa Veentjes door de klant mogelijk te maken.
- Het aanbod bevat minimaal dezelfde informatie-elementen als genoemd in artikel 3 alsmede:
- de naam en leeftijd van het kind;
- de beschikbare ingangsdatum voor plaatsing evenals de tijdsduur;
- overige specifieke afspraken tussen Villa Veentjes en de klant over de voeding en verzorging van het kind;
- de aangeboden medische handelingen (zie artikel 11 lid 2), zulks indien de klant daarom heeft verzocht en Villa Veentjes beschikt over de mogelijkheden daartoe.
- de mededeling dat Villa Veentjes op een vertrouwelijke manier met de ontvangen gegevens zal omgaan en deze niet aan derden ter beschikking zal stellen, behoudens bij wet vastgelegde uitzonderingen.
- De klant moet binnen de door de ondernemer gestelde redelijke termijn laten weten of hij of zij het aanbod al dan niet aanvaardt.
- Het aanbod wijst op de toepasselijkheid van de Algemene Voorwaarden en gaat vergezeld van een exemplaar daarvan.
- Het aanbod wordt voorzien van een dagtekening en is gedurende de reactietermijn 14 dagen herroepelijk. Indien de reactietermijn is verstreken is het aanbod als vervallen te beschouwen.
Aanbod algemeen
Bij aanmelding is inschrijfgeld verschuldigd. Het inschrijfgeld wordt eenmalig per kind geheven. De aanmelding wordt in behandeling genomen na ontvangst van het inschrijfgeld. Restitutie van het inschrijfgeld vindt niet plaats, ook niet wanneer er van de diensten geen gebruik wordt gemaakt.
De kinderen kunnen alleen op vaste, vooraf afgesproken dagdelen komen. Als voor een kind structureel andere of meer dagdelen nodig zijn, dient dit van tevoren schriftelijk aangevraagd worden bij Villa Veentjes. Als op de gewenste andere of meerdere dagdelen geen plaats is, komt een kind voor deze dagdelen op de wachtlijst.
Het aantal overeengekomen dagdelen wordt geleverd ter onmiddellijke gebruik, dan wel gereserveerd. Indien er geen of geen volledig gebruik gemaakt wordt van een dagdeel, is niettemin de volledige prijs voor het dagdeel verschuldigd.
Annulering van (een deel van) de overeengekomen dagdelen is mogelijk vanaf het moment van tekenen van de overeenkomst tot de ingangsdatum. Hiervoor worden annuleringskosten in rekening gebracht wanneer de annulering plaatsvindt vanaf 1 maand voorafgaand aan de ingang van de plaatsing. De hoogte van de annuleringskosten wordt bepaald door de kosten van de geannuleerde dagdelen vanaf de overeengekomen ingangsdatum tot en met de dag waarop de annuleringstermijn van 1 maand is volgemaakt.
Als de plaatsing in de loop van een kalendermaand of -kwartaal ingaat, is voor deze maand of dit kwartaal een prijs verschuldigd naar evenredigheid van de tijd dat de plaatsing in die kalendermaand of dat -kwartaal nog zal duren, te weten vanaf de 1e of de 16e dag van een maand.
Bij afwezigheid door ziekte, vakantie of een andere reden en bij sluiting van Villa Veentjes op algemeen erkende christelijke feestdagen en organisatiegebonden studiedagen en vrijdag na hemelvaart, vindt geen verrekening in het maandbedrag plaats. De dagdelen worden ook niet gecompenseerd.
Als uw kind niet komt
Als uw kind niet naar Villa Veentjes komt, moet dit uiterlijk om 09.30 uur aan de groepsleiding doorgegeven worden. Dit geldt ook voor de vakantieopvang.
Bereikbaarheid ouders/verzorgers
Op Villa Veentjes dient een telefoonnummer (evenals een reservetelefoonnummer) bekend te zijn waarop de ouders/verzorgers te bereiken zijn.
ARTIKEL 5 – De overeenkomst
- De plaatsingsovereenkomst komt schriftelijk dan wel elektronisch tot stand op het moment dat de klant een exemplaar van het aanbod voorzien van zijn of haar schriftelijke dan wel elektronische handtekening aan Villa Veentjes retourneert en Villa Veentjes deze heeft ontvangen. Villa Veentjes bevestigt de plaatsingsovereenkomst aan de klant. Daardoor ontstaan, anders dan door het insturen van het inschrijfformulier (zie artikel 3 lid 3), ook voor de klant verplichtingen.
- Incidentele wijzigingen in de opvang laten de plaatsingsovereenkomst onverlet.
ARTIKEL 6 – Het plaatsingsgesprek
- Tijdig voor de aanvang van de feitelijke plaatsing nodigt Villa Veentjes de klant uit voor een intakegesprek. In dit gesprek worden de voor de opvang benodigde specifieke gegevens van de klant en zijn of haar kind besproken. Villa Veentjes en de klant spreken daarbij af om elkaar, voor zover nodig, regelmatig te informeren of er sprake is van algemene of tijdelijke aandachtspunten en bijzonderheden voor de specifieke opvang van het kind (dagritme, voeding, ziekte en dergelijke).
- Villa Veentjes wijst er in het intakegesprek op dat:
- Villa Veentjes gehouden is op de gezondheid van het kind te letten en daarover met de ouder te communiceren;
- de klant als ouder of voogd wettelijk aansprakelijk is voor schade veroorzaakt door zijn of haar kind.
ARTIKEL 7 – Duur, wijziging en beëindiging van de overeenkomst
- de overeenkomst van dagopvang duurt tot de eerste dag van de maand waarop het basisonderwijs voor de kinderen begint en eindigt alsdan van rechtswege. Een en ander tenzij schriftelijk dan wel elektronisch anders is overeengekomen.
- Indien partijen overeenkomen dat er sprake is van wijziging van de overeenkomst, wordt dit door beide partijen schriftelijk bevestigd. De onderhavige Algemene Voorwaarden blijven in dat geval van toepassing.
- Bij overlijden van het kind is de overeenkomst van rechtswege per direct beëindigd. Bij nieuw ingetreden blijvende invaliditeit die het functioneren op de kinderopvang kan beïnvloeden hebben de klant en Villa Veentjes het recht om de overeenkomst per direct te beëindigen.
- Elk der partijen heeft het recht de overeenkomst of een gedeelte van de overeengekomen tijdsduur te beëindigen door middel van een aan de wederpartij gerichte schriftelijke dan wel elektronische verklaring, met in achtneming van een opzegtermijn van 1 maand tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen en in ieder geval per de eerste of de zestiende van de maand. Villa Veentjes die van dit recht gebruik maakt kan, onverlet zijn of haar overige rechten op grond van deze Algemene Voorwaarden, de overeenkomst slechts gemotiveerd opzeggen.
- Villa Veentjes kan de overeenkomst met een consument die twee maanden niet heeft betaald, per aangetekende brief of persoonlijke aanzegging met ontvangstbevestiging, direct opzeggen. De klant wordt de mogelijkheid geboden de opzegging ongedaan te maken door onmiddellijke betaling. Dit laat de betalingsverplichting van de consument op grond van artikel 13 van deze Algemene Voorwaarden onverlet.
- Ingeval van faillissement van Villa Veentjes of de klant failliet wordt verklaard dan wel wordt toegelaten tot de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen eindigt de overeenkomst van rechtswege.
- De persoonsgegevens van een kind worden tot 5 jaar na beëindiging van de plaatsing bewaard waarna zij vernietigd worden.
ARTIKEL 8 – Toegankelijkheid
- Villa Veentjes is in beginsel toegankelijk voor elk kind zolang hierover overeenstemming bestaat tussen ondernemer en de klant.
- Villa Veentjes behoudt zich het recht voor een geplaatst kind voor opvang te weigeren voor de duur van de periode dat het kind door ziekte of anderszins extra verzorgingsbehoeftig is, dan wel een gezondheidsrisico vormt voor de andere aanwezigen binnen Villa Veentjes en een normale opvang van het kind en de andere kinderen redelijkerwijs niet van hem of haar mag worden verwacht.
- Indien een geplaatst kind, nadat diens verzorgers daartoe zijn aangemaand, zodanig gedrag blijft vertonen dat daardoor gevaar ontstaat voor de geestelijke en/of lichamelijke gezondheid van de overige opgenomen kinderen, dan wel het kind niet op de gebruikelijke wijze kan worden opgevangen, heeft Villa Veentjes het recht op redelijke grond en met inachtneming van een redelijke termijn de toegang tot Villa Veentjes te weigeren en de overeenkomst op te zeggen. Villa Veentjes kan dan naar vermogen verwijzen naar een voor de opvang van dit kind beter geschikte instantie.
- Villa Veentjes en de klant zijn verplicht in het geval dat het kind voor langere tijd op de kinderopvang afwezig is in overleg te treden over het bezet houden van de opvangplaats.
ARTIKEL 9 – De prijs en prijswijzigingen
- De prijs die de klant moet betalen wordt vooraf overeengekomen.
- Het tarief voor opvang wordt jaarlijks per 1 januari voor dat jaar vastgesteld op basis van de kostenontwikkeling in de professionele kinderopvang. Het tarief voor opvang voor het komende kalenderjaar wordt voor 1 oktober van het lopende kalenderjaar schriftelijk meegedeeld aan de ouder/verzorger. Dit tarief zal per 1 januari van het nieuwe kalenderjaar van kracht worden. Het tarief voor opvang kan tussentijds worden verhoogd. De ouder/verzorger wordt minimaal 2 maanden van tevoren hiervan op de hoogte gebracht.
- De klant is gehouden de overeengekomen prijs te voldoen ongeacht of de klant gedeeltelijk of in het geheel niet gebruik maakt van de kinderopvang.
- Indien de klant zijn of haar kind(eren) te laat ophaalt, geeft Villa Veentjes bij de derde keer te laat de ouders de keuze uit de volgende 2 mogelijkheden. Een boete van 60 euro of de klant houdt het kind de eerst volgende keer dat het naar Villa Veentjes zou komen thuis. Na 1 jaar vanaf de eerste waarschuwing vervalt een gegeven waarschuwing.
ARTIKEL 10 – Annulering
Vanaf het moment van ondertekening van de plaatsingsovereenkomst tot de ingangsdatum van de overeenkomst heeft de klant de mogelijkheid de overeenkomst te annuleren. Hiervoor zijn annuleringskosten verschuldigd. De hoogte van de annuleringskosten bedraagt nooit meer dan de verschuldigde betaling van 1 maand en het inschrijfgeld. Villa Veentjes geeft bij het aanbod de consument informatie over de te volgen procedure en de hoogte van de annuleringskosten.
ARTIKEL 11 – De Dienst
- Villa Veentjes staat ervoor in dat de door hem of haar verrichte werkzaamheden voor de kinderopvang beantwoorden aan de overeenkomst in overeenstemming met de wettelijke eisen.
- Villa Veentjes treft zodanige personele en materiële voorzieningen dat Villa Veentjes optimaal geschikt is voor de opvang van kinderen en draagt zorg voor een verantwoorde opvang van kinderen in Villa Veentjes.
- Villa Veentjes kan er voor kiezen extra dienstverlening in de sfeer van medisch handelen aan te bieden. De daarmee belaste medewerkers voldoen aan de eisen in de wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg. Indien Villa Veentjes daarvoor kiest, zijn de geneeskundige handelingen onderworpen aan de hiervoor uit het BW voortvloeiende wettelijke verplichtingen zoals een zorg- en informatieplicht en een geheimhoudingsplicht.
- De klant is bij het brengen van het kind naar Villa Veentjes verantwoordelijk voor zijn of haar kind tot het moment dat partijen er redelijkerwijs van mogen uitgaan dat de overdracht van verantwoordelijkheid daadwerkelijk heeft plaats gevonden. Villa Veentjes is vervolgens verantwoordelijk voor het kind tot het moment dat wederom partijen er redelijkerwijs van mogen uitgaan dat de overdracht van verantwoordelijkheid ook daadwerkelijk heeft plaats gevonden.
- Villa Veentjes kan van de klant eisen dat deze de eventuele ophaalbevoegdheid van een derde schriftelijk of elektronisch vastlegt.
- Villa Veentjes en de klant dragen samen zorg voor een adequate informatie-uitwisseling over het kind.
- Villa Veentjes houdt voor zover dit redelijk mogelijk is, ook in verband met de contacten met de andere kinderen, rekening met de individuele wensen van de klant.
- Villa Veentjes kan de klant wijzen op de juridische consequenties van het stelselmatig niet op tijd brengen of halen van zijn of haar kind. Dit is namelijk een voorbeeld van niet-nakoming van de overeenkomst hetgeen opzegging tot gevolg heeft onverminderd het gegeven dat de daarmede verband houdende kosten bij de klant in rekening worden gebracht (zie art. 9 lid 3)
Brengen en halen algemeen
Als iemand anders uw kind komt ophalen, geef dan de naam en eventueel foto van de persoon door aan de groepsleiding. De groepsleiding laat uw kind anders niet met derden meegaan.
Brengen en halen
- De kinderen kunnen Villa Veentjes gebracht worden tussen 07.30 uur en 09:30 uur.
- Kinderen op Villa Veentjes kunnen worden gehaald tussen 16:00 uur en 18:00 uur.
ARTIKEL 12 – Vakmanschap en materiële verzorging
- Villa Veentjes staat ervoor in dat de door hem verrichte werkzaamheden voor de kinderopvang worden verricht overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap en met gebruikmaking van deugdelijk materiaal. Villa Veentjes voldoet minimaal aan de wettelijke eisen op het gebied van kwaliteit en veiligheid.
- Personen werkzaam bij Villa Veentjes zijn in het bezit van een verklaring omtrent het gedrag, afgegeven volgens de wet Justitiële gegevens. De werknemer overlegt een dergelijke verklaring aan Villa Veentjes vóór aanvang van zijn of haar werkzaamheden; de verklaring is op dat moment van overleggen niet ouder dan twee maanden. Indien de ondernemer redelijkerwijs mag vermoeden dat de werknemer niet langer voldoet aan de eisen voor het afgeven van deze verklaring, verlangt de ondernemer dat de werknemer, binnen een door de ondernemer vast te stellen termijn, opnieuw een verklaring omtrent het gedrag overlegt die niet ouder is dan twee maanden.
- Roken is niet toegestaan op het terrein van Villa Veentjes.
- Als u een goede overdracht van de leid(st)er wenst, over de belevenissen van uw kind, dan dient u minimaal 10 minuten voor sluitingstijd aanwezig te zijn.
- Als een kind het kinderdagverblijf verlaat, vindt er een eindevaluatie plaats.
- Ter preventie van infectieziekten is vaccinatie volgens het landelijk geldend vaccinatieprogramma voor kinderen op de kinderdagverblijf in principe verplicht.
ARTIKEL 13 – De betaling / Niet-tijdige betaling
- De klant is verantwoordelijk voor tijdige betaling aan de door Villa Veentjes opgestelde facturen. Villa Veentjes factureert maandelijks vooruit voor de opvolgende maand.
- Betaling van de door Villa Veentjes opgestelde facturen geschiedt binnen een betalingstermijn van 14 dagen na ontvangst van de factuur.
- Facturatie geschiedt minimaal eens per maand en een maand vooruit. Betaling vindt plaats via automatische incasso. Voorafgaand aan het incasso ontvangt de ouder/verzorger een factuur, met een overzicht van hetgeen geïncasseerd wordt. De facturen worden in de laatste 2 weken van de maand voorafgaand aan de maand waarover betaald moet worden verzonden. In de eerste week van de betreffende maand wordt de bijdrage automatisch geïncasseerd.
- Indien er principiële bezwaren zijn tegen het afgeven van een automatisch incasso, hoeft hiervoor geen machtiging te worden afgegeven. De betaling wordt dan door de ouder/verzorger zelf tijdig overgemaakt.
- Indien een klant betaalt aan een door Villa Veentjes ingeschakelde derde overeenkomstig artikel 2 lid 4 geldt dit voor de klant als bevrijdende betaling. Inschakeling door de klant van een derde voor het doen van betalingen ontslaat de klant niet van zijn betalingsverplichting.
- De klant is van rechtswege in verzuim na het verstrijken van de betalingsdatum. Villa Veentjes zendt na het verstrijken van die datum schriftelijk een betalingsherinnering en geeft de klant de gelegenheid binnen 14 dagen na ontvangst van deze betalingsherinnering alsnog te betalen. Villa Veentjes waarschuwt de klant daarbij dat als er dan nog geen betaling plaats vindt de overeenkomst onmiddellijk kan worden opgezegd. Ook zonder toezending van voormelde betalingsherinnering verkeert de klant van rechtswege in verzuim en is Villa Veentjes gerechtigd de overeenkomst zonder inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen. Wel is de klant in voorkomend geval gehouden Villa Veentjes schadeloos te stellen waarmede een bedrag is gemoeid gelijk aan de twee laatste bij de klant in rekening gebrachte facturen oftewel twee maanden kinderopvang voor het betreffende kind.
- Over de betaling die niet tijdig is verricht, is Villa Veentjes gerechtigd zonder aankondiging de wettelijke rente in rekening te brengen tot de dag van ontvangst van het verschuldigde. Ook worden in voorkomend geval buitengerechtelijke incassokosten in rekening gebracht minimaal gelijk aan vijftien procent van de vordering van Villa Veentjes op de klant. Villa Veentjes is ten allen tijde gerechtigd de vordering op de klant ter incasso uit handen te geven. De daarmede verband houdende kosten komen onverminderd het vorenstaande eveneens voor rekening van de klant.
- Onverlet het bepaalde in lid 4 van dit artikel kan Villa Veentjes ervoor kiezen een betalingsregeling aan te bieden.
ARTIKEL 14 – Aansprakelijkheid Villa Veentjes en klant
Partijen zijn aansprakelijk voor zover dit uit de wet of de overeenkomst voortvloeit. Villa Veentjes sluit voor bij haar verblijvende kinderen een WA – verzekering af. Kinderen zijn in tweede instantie verzekerd, dat wil zeggen dat bij schade in eerste instantie de verzekering van de ouders wordt aangesproken. De verzekeringsvoorwaarde liggen ter inzage op Villa Veentjes. Villa Veentjes kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade die de dekking van de verzekering te boven gaat.
Villa Veentjes is niet aansprakelijk voor het wegraken of beschadigen van kleding of meegebracht speelgoed.
ARTIKEL 15 – Klachtenprocedure
Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij Villa Veentjes tijdig nadat de klant de gebreken heeft geconstateerd of heeft kunnen constateren. Klagen binnen twee maanden na dat moment is in elk geval tijdig. Niet tijdig indienen van de klacht kan tot gevolg hebben dat de klant zijn of haar rechten ter zake verliest.
- Villa Veentjes behandelt de klacht overeenkomstig haar interne klachtenprocedure. Bij het opstellen of wijzigen van deze procedure bestaat Ouderbetrokkenheid in de zin van artikel 1 van deze Algemene Voorwaarden.
- Indien de klacht niet in der minne kan worden opgelost ontstaat een geschil dat kan worden voorgelegd aan het klachtenloket (onderdeel Geschillencommissie).
- het reglement omtrent de klachtenprocedure en van de Geschillencommissie ligt ter inzage op Villa Veentjes.
Geschilartikel Kinderopvang en Peuterspeelzalen
- De ouder/oudercommissie dient de klacht eerst bij de ondernemer in te dienen.
- Leidt de klacht niet tot een oplossing dan moet het geschil binnen 12 maanden na de datum waarop de ouder/oudercommissie de klacht bij de ondernemer indiende, schriftelijk of in een andere door de Commissie te bepalen vorm bij de Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen (hierna: Geschillencommissie) aanhangig worden gemaakt.
- Geschillen kunnen zowel door de ouder/oudercommissie als door de ondernemer aanhangig worden gemaakt bij de Geschillencommissie (www.degeschillencommissie.nl).
- Wanneer de ouder/oudercommissie een geschil aanhangig maakt bij de ondernemer een geschil aanhangig wil maken, moet hij de ouder/oudercommissie schriftelijk of in een andere passende vorm vragen zich binnen vijf weken uit te spreken of hij daarmee akkoord gaat. De ondernemer dient daarbij aan te kondigen dat hij zich na het verstrijken van voornoemde termijn vrij zal achten het geschil bij de gewone rechter aanhangig e maken.
- De Geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen van het voor haar geldende reglement. Het reglement van de Geschillencommissie is beschikbaar via degeschillencommissie.nl en wordt desgevraagd toegezonden.
De beslissingen van de Geschillencommissie geschieden bij wege van bindend advies. Voor de behandeling van een geschil door de Geschillencommissie is een vergoeding verschuldigd. - Uitsluitend de hierboven genoemde Geschillencommissie dan wel de gewone rechter is bevoegd van geschillen kennis te nemen.
ARTIKEL 16 – Wachtlijst
Indien er op moment van inschrijving geen plek is, plaatsen wij uw kind op de wachtlijst. Uiterlijk 2 maanden voor de gewenste plaatsingsdatum ontvangt de klant schriftelijk bericht over eventuele mogelijkheid tot plaatsing. Indien er een wachtlijst is, hanteren wij de volgende voorrangscriteria:
- Een broertje of zusje van een reeds geplaatst kind krijgt als eerste voorrang.
- Kinderen die al een plek hebben toegewezen bij Villa Veentjes en op de wachtlijst staan voor een extra of andere dag.
- Leeftijd van een kindje i.v.m. groepssamenstelling.
- Als bovenstaande niet van toepassing is, wordt gekeken naar de datum van inschrijving, waarbij degene die het langst ingeschreven staat de plek aangeboden krijgt.
Diverse factoren zijn hierop van invloed. Hoe flexibel bent u om af te wijken van de gewenste opvangdagen, het aantal dagen en/of de ingangsdatum? Komt de leeftijd van uw kind overeen met de leeftijd van een kind dat alsnog geen gebruik maakt van een aangeboden plaats? De complexiteit van het planningsproces maakt dat de volgorde op een wachtlijst niet bepalend hoeft te zijn wanneer u alsnog een plaats kunt krijgen. Ons streven blijft steeds om optimaal te informeren en zo snel als mogelijk uitsluitsel te geven.
ARTIKEL 17 – Geschillenregeling
Geschillen tussen klant en Villa Veentjes kunnen zowel door de klant als door Villa Veentjes aanhangig worden gemaakt bij de Geschillencommissie Kinderopvang te Den Haag, Postbus 90600, 2509 LP te Den Haag, telefoon 070-3105371.
ARTIKEL 18 – Afwijking
De door Villa Veentjes Algemene Voorwaarden prevaleren in het geval deze strijdig zijn met het reglement. In gevallen waarin de Algemene Voorwaarden en reglement niet voorzien, kan de directie van Villa Veentjes individuele afspraken maken. Individuele afwijkingen, met inbegrip van aanvullingen dan wel uitbreidingen van deze Algemene Voorwaarden, worden schriftelijk tussen Villa Veentjes en de klant vastgelegd.
ARTIKEL 19 – Wijziging Algemene Voorwaarden
Villa Veentjes heeft steeds het recht bepalingen van deze Algemene Voorwaarden en/of de daarbij behorende bijlagen te wijzigen en/of aan te vullen.
ARTIKEL 20 – Slotbepalingen
Deze Algemene Voorwaarden met de daarbij behorende bijlagen, zoals de plaatsingsovereenkomst en de informatiefolder bevat alle afspraken tussen partijen met betrekking tot de onderhavige plaatsing en treedt in de plaats van alle eerdere schriftelijke en mondelinge afspraken, welke partijen hebben gemaakt.